Contoh Soalan Peperiksaan PTD (Siri 1)

Standard

Salam mesra,

Bagi para calon PTD sekalian, bagi membantu anda semua, berikut adalah contoh-contoh soalan peperiksaan kelak. Harus diingatkan ia sekadar contoh dan bukannya soalan yang akan keluar. Ini kerana maklumat tersebut adalah rahsia. Contoh soalan hanya sekadar mengikut model soalan yang lalu.

Hemm… sudah bersedia? Mari kita lihat:

1. Soalan pengetahuan am: Siapakah pemenang pingat Olimpik pertama buat Malaysia?

2. Soalan matematik: 87 (1+21) = ?

3. Soalan esei (Bahasa Melayu): E-Dagang kini merupakan salah satu salah bentuk perniagaan pilihan. Nyatakan kelebihan dan kekurangannya.

4. Soalan esei (Bahasa Inggeris): Petrol price increase. Discuss its impact towards nation.

5. Soalan daya menyelesaikan masalah: Semasa perlumbaan lumba lari, anda merupakan peserta terakhir. Tiba-tiba ada peserta lain yang memotong anda. Jadi apakah kedudukan anda sekarang?

Begitulah serba sedikit contoh soalan yang mampu saya fikirkan. Harapan saya agar anda berjaya dalam peperiksaan. Selamat berusaha.

p.s.  Anda boleh dapatkan buku ‘Contoh-Contoh Soalan Peperiksaan PTD’ yang lengkap dengan klik di sini.

77 thoughts on “Contoh Soalan Peperiksaan PTD (Siri 1)

  1. riz

    salam, tuan.

    bersyukur saya kepada yang maha esa untuk menemukan saya dengan blog tuan ini.

    saya dah betul betul terkejut apabila melihat kepada soalan soalan contoh yang akan dibertanyakan dalam ujian PTD.

    di luar petak jangkaan saya sama sekali.

    saya ingin memohon bantuan tuan untuk sedikit sebanyak menjelaskan,

    i) pihak mana yang menyediakan soalan dan menyemak ujian PTD?

    ii) berapakah markah yang diperlukan untuk lulus dalam ujian PTD ini agar dapat di panggil untuk temu duga nanti?

    sekian terima kasih,

  2. Mizah

    Salam En Salehuddin,
    Syukur kerana saya bertemu dgn laman blog ini.Contoh2 soalan yang dikemukakan Encik banyak membantu saya di dalam persediaan peperiksaan khas PTD yang akan saya duduki pada 21hb ini.
    Untuk pengetahuan Encik,saya juga telah membeli buku hasil tulisan Encik iaitu ‘Kerjaya Sebagai PTD’.Ia amat memuaskan dan banyak memberikan informasi yang saya inginkan.
    Terima kasih dan doakan kejayaan saya menempuhi peperiksaan itu nanti.

  3. eira

    salam..
    kat mana sy nk dapatkan buku “kerjaya sebagai PTD”
    mizah..u beli kat mana?

  4. ainna

    Assalam…

    Boleh tak saya inginkn koleksi soalan2 utk hadapi ujian PTD ini serta persediaan yang perlu dilakukan..saya baru pulang dr mencari buku utk menghadapi ujian ini…tp…rata2..
    buku tersebut..tiada..waallahualam..
    terima kasih.

  5. hasmeri

    assalamualaikum..
    sy akan menduduki peperiksaan ptd pda 21hb2 ini..sy memerlukan tips dan sedikit tunjuk ajar dr encik..diharap encik dapat memberikan ilmu dan pengetahuan encik dlm bidang ini..terima kasih..

  6. Salam,

    tq kerna bantu sya melakukan persediaan utk menghadapi peperiksaan utk ptd yg akan dtg.

    diharap byk lg soklan2 yg akan dikongsikan bersama dlm forum ini.

  7. wanaisya

    assalamualaikum..
    saya nak tanya, kat maner ye saya boleh dapatkan buku kerjaya sebagai ptd ni??
    ada stokis2 tertentu tk!!
    tQ

  8. Nordiana Zainal Abidin

    Salam,

    Saya akan menduduki exam PTD ni next week. Saya berharap agar tuan dapat membantu saya dlm memberikan contoh2 soalan PTD bagi persediaan utk exam nanti.

    Terima kasih.

  9. Atiqah

    Assalamualaikum..

    1) Di mana boleh sy beli buku ‘Kerjaya sbg PTD’?
    2) Boleh x Encik emelkan sample soalan peperiksaan PTD ke emel sy?

    Terima kasih Encik. Sy btol2 bsyukur krn tjumpa blog nih.

  10. kina

    saya da bc buku2 lain
    tp saya teringin untuk lihat cth2 soalan
    bole cik berikan cthnya b4 21 ni
    tq

  11. Ni 2nd time aku amik exam, soklan dia mmg unpredictable bab sukan pun soklan yg bukan melibatkan sukan yg aku suke tgk..ades..sabo jerklah

  12. Timah

    Encik,

    saya mohon agar En. sudi membantu saya untuk memberikan soalan ptd sebab saya dah kecundang pertama kali.

    Kalau boleh saya mohon berikan tips2 dan jawapan untuk soalan-soalan tersebut.

    sekian, terima kasih

  13. a’kum mintak tolong sendkan kat email saya contoh soalan PTD ade exam 8/8/09 nie…harap2 boleh jadi rujukan..klu ade tips nasihat or soalan harap boleh mail..kerjasama amat dihargai..terima kasih

  14. dy

    Encik,

    saya akan menduduki peperiksaan ptd 8 aug ni. saya mohon agar En. sudi membantu saya untuk memberikan soalan ptd sebab saya dah kecundang pertama kali.

    Kalau boleh saya mohon En dapat berikan saya tips2 dan contoh soalan2 lepas serta jawapan untuk soalan-soalan tersebut.

    saya berharap sangat En. sudi tolong saya.

    sekian, terima kasih

  15. salehuddin

    Tip-tip untuk menduduki peperiksaan tersebut telah saya sentuh dalam entri blog saya yang lepas. Tuan boleh rujuk di dalamnya. Manakala untuk contoh-contoh soalan dan jawapan sedang diusahakan.

  16. aiena

    salam…

    tuan boleh tlg emailkan cth2 soalan kpd saya? masuk kali nie sudah 4 kali sy ambik tp tak pernah pass…huhuh sedih sgt…

  17. JItt Schatzie

    sayer pon akan menduduki peperiksaan 08/08/09. akan dapatkan buku ni sekejap lagi untuk pengetahuan kan. tapi betul ker kalau dapat kerja sebagai ptd, akan dpt contract basis dulu for 1 year?

  18. doris charles

    sy ada exm ptd 8hb ni tp xtau nk skop ape soalan yg kuar.bleh tolong emelkan cth soalan kpd sy x? sy amt2 memerlukannya utk buat rujukan.TQ

  19. I Brabagaran

    Selamat pagi,

    Tolong hantarkan contoh soalan-soalan yang akan ditanya untuk peperiksaan ptd.

    Terima kasih

  20. wawa

    saya baru je terjumpa blog nih smalm…
    bsok saya ad test ptd..
    bole bg cntoh2 soalan ptd untuk saya rujuk?
    then, saya nk tau cntoh soalan kemahiran manipulatif…
    tq so much..
    kirimkan as soon as possible eh

  21. shairi

    ptd kontrak dulu 1 tahun..
    pengesahan jawatan tengok pada prestasi..
    saya pn ada exam esok..
    thun lepas sampai interviu..harap2 kali ni dapat la ptd :)

  22. erma

    Assalamualaikum,

    Hi En salahuddin, saya ingin bertanya beberapa soalan.

    Saya telah menduduki peperiksaan PTD ni sebayk 3 kali dan lulus 2 kali..dan saya berjaya ke assesment..tapi kedua2 assesment saya gagal..
    sebenarnya apa yang ingin di nilai oleh penilai di assesment centre tu?…saya rase saya dah buat yang terbaik, dan masih lagi tidak berpeluang ke peringkat temuduga…

    sila beri saya sedikit penerangan mengenai ini. dan pada 3 ockt ni saya akan menduduki peperiksaan buat kali ke-4…huhuuh…harap2 en boleh bantu saya…

    terima kasih…

    boleh tak kalau en balas trus ke email saya…

    wassalam

  23. ida

    salam
    boleh tak send jugak contoh2 soalan pada saya sebagai rujukan atau saye kene beli buku PTD tu?

  24. roslee

    kena banyakkan modul2 exam PTD kat pasaran seperti mana banyaknya modul2 exam PMR, SPM, STPM. penting utuk membiasakan calon dgn exam PTD.

  25. afandy

    salam en..sy baru ternampak blog ini…mohon ihsan daripada en jika ada contoh soalan ptd…sy berharap sangat yang en dapat membantu memandangkan sabtu ni saya ada exam…terima kasih en..

  26. en.salehuddin sy dh bank in..hrp2 en dpt anta a.s.a.p yer…hrp sgt…ni alamt sy sertakn sekali lg…
    TAMAN AMAN JAYA, LORONG PERTAMA, MDLD 5747, 91119 LAHAD DATU, SABAH…
    ASMAH BINTI IBRAHIM

    TERIMA KASIH XD

  27. farah

    salam.smalam sy nk bank in duit tp knape being rejected je time nk cash deposit?sy dh try guna 3 mesin yg berlainan tp mslh tetap sama.untuk makluman sy guna duit yg baru bkn yg koyak atau berlipat tp kena reject jgk.hope encik boleh bg pandangan.ok.thanks.

  28. hepi.ending

    adakah tips yang diminta seperti email2 di atas perlu dibayar?Atau ebook (berharga RM40-80) tentang peperiksaan PTD lebih membantu?

  29. lia

    dh byk kedai buku pg untuk cari buku soalan utk PTD..tp xde pun jmpa..yg ada utk PTK je yg byk..kalau ada dlm bntuk online, blh emailkan pada saya?16 july nnt ada exam PTD..ni email sy eacomel_86@yahoo.com.
    tq..

  30. Sauqi

    salam en Salehuddin..
    saya ada exam PTD 16July ini..sy mahu membeli buku encik, tp tempoh pos terlalu lama..boleh kah saya pergi berjumpa dengan encik untuk membeli buku tersebut? ini email saya sauqi_haris@yahoo.com , ini nombor telefon sy 016-326 6938..

  31. fieza

    SALAM,, ENCIK SALEHUDDIN SEMALAM SAYA PERGI KE KEDAI DI ALAMANDA ,
    DUKACITANYA BUKU CONTOH – CONTOH SOALAN DAN ISU-ISU SEMASA TIADA STOK…
    SAYA BERHARAP BOLEH DAPATKAN BUKU INI DENGAN SEGERA……
    KALAU SAYA BELI SECARA ONLINE…. BERAPA KOS DAN BERAPA HARI BARU SAYA DAPAT..
    SILA EMAILKAN KE fieza_girl2k@yahoo.com

  32. amir

    Salam. Saya sudah membuat pembayaran pada pagi tadi utk pembelian buku Contoh2 Soalan Peperiksaan PTD & Koleksi Isu2 Semasa. Saya email info tentang pembayaran tersebut kepada bukuniaga@yahoo.com

  33. ira

    saya dah buat bayaran pagi tadi dan dah email kepada encik slip pembayaran Maybank saya. bila boleh saya dapat buku tersebut?

  34. felliscity

    sy da transfer krdt untuk dpatkan buku contoh soalan & koleksi isu semasa..bleh tlg pos kpd sy asap sb exam pada 16july nti…tq..bukti byran da diemailkan kepada bukuniaga@yahoo.com…klu xda dlm inbok check dlm spam yer…terima kasih…

  35. siti

    salam, saya beli koleksi soalan boleh? minta jasa baik awak. huhu sbb baru tahu kena pggil exam hari ini.

  36. assalamualaikum..saya nak beli buku ni secara online boleh tak..please..baru dapat surat exam ptd..tlg email asap..thankyou very much

  37. salehuddin

    Wassalam, kami boleh cuba hantar tetapi tidak jamin ia akan sampai dalam masa yang diinginkan.

  38. maha

    kenapa saya belum menerima buku yang saya order minggu lepas?

    Mengikut Pos Malaysia, pesanan saudara telah sampai pada 8.7.2011 pada jam 3.58 petang. Tracking number saudara ialah LD133188955MY untuk semakan lanjut.

Tinggalkan Jawapan

